Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
11.03.2012 15:18 - Елинизъм, романизъм и скито-тракийска култура
Автор: rizar Категория: История   
Прочетен: 3904 Коментари: 3 Гласове:
4

Последна промяна: 11.03.2012 15:34

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
Елинизмът и романизмът във философските и културно-историческите съчинения на елино- и римоинтерпретаторите е бил винаги важно оръжие на утвърждаващите се западни нации (както и на някои балкански страни като Гърция и Румъния , ad hoc. Повече от ясно е, че връзката на цивилизацията на древните елини или романи е мерилото за авторитет и идентификация. Едва по-късно с развитието на науките като културна антропология, сравнителна лингвистика и етнология (или етнография) се доказа, че наред с официозните класически стойностни носители, народната европейска амалгама (съставена от келти, траки, скити, етруски, баски и т.н.) присъствала в народния творчески бит и придавала жизнени сили и творческа народна култура, която разнообразявала сивото ежедневие.

Не даром Европа, току се отскубна от римоелинския плен и влезе в желязната захватка на антихуманните псевдонаучни теории на циклизъм, европоцентризъм, расизъм, болшевизъм и др. Тракийската историческа наука доста късно отхвърли господстовото римоелиноцентризма, но пък попадна в капана на детерминираната тракийска орфическа доктрина. Въпреки че историческият материализъм започна блестящия си доминат, то напук на това господство властваше някаква имагинерно-мистификационна доктрина, която ще си позволя да нарека теократическа, макар че наистина не е най-точният термин...

Най-общо казано, царят се допитвал до жрец, а той бил нещо и като съдия, пък царят слушал съдията. Но както и да е, в проучванията на тракийските,а  и на ""прабългарските"" и ""славянските"" проблеми най-вече се обърна гръб на социално-структурните и стопански теми. Навъдиха се едни стопановъди, които; "обясниха" набързо българската история... но това вече е друга тема. Все таки, развитието, ако не на стопанските дирения, то - на ролята и значението на траките в културната история на света, за времето, когато южните скити или кимери - траките са имали държавност - Одриско царство, Гетско и Дакско царство (да не месим и Македония, засега ще я оставим да си отдъхне, многострадалната) и следващите епохи, когато те падат под римско робство, е намерило своите реликтови елементи.

Не знам на кого не му е ясно (освен на Кръга Глишев), че епохата на културен синтез, известна още през XIX в. под името "елинизъм", а културата като "елинистическа", е обединила освен върховите постижения на елинската култура, която е откраднала всичко, каквото й се изпречило по пътя й от т.нар. според тези елини "варварски" култури, от които тя е черпила с пълни шепи.

Явлението е психологическо и то е за лошия съсед, който е наречен "барбар", макар че траките за елините не са били варвари и изворите го доказват.
Ясно е вече, защо е превърнато в общоглобално явление (елинистическата култура) , но дори да го приемем за такова, каквото е наложено от доминиращата интерпретационна среда, то несъмнено трябва да отбележим и върховете на тракийската култура. Независимо от съдържанието, което бихме вложили в понятийния термин "култура".

Няма да се изчерпваме с уникалните  скитски паметници - Свещарска , Казанлъшка или Китовски гробници или тракийската торевтика. Всяка нация или етнос ползва своите културни достижения или чужди такива и като ги превърне в свой бит, традиция или религиозна практика, те биват автохтонизирани. В този смисъл твърденията за "северногръцки" ателиета са непозитивни. Те са достояние на и са възпитавани от местния вкус на хората, които са ги обслужвали.

 Рогозенското съкровище, което макар и отразявайки чужд мит, напълно обосновано може да се отнесе към тракийския му произход. Художествените похвати са автохтонни.

Ако имаме някакви позитивни данни за някаква си "северногръцка" школа по крайбрежието на "Северна Гърция" (днешното гръцко и турско крайбрежие на Мраморно и Егейско море), то  това е фактически обусловено от находките в скитските и тракийските земи.

Идеята,  че точно сребърните съдове с матов блясък, релефно изоб
разени, са именно трако-скитските предвестници на известната атинска и въобще елинска чернолакова керамика, не принадлежи на българската научна школа, а на английски археолози .
Становищата са подкрепени не само от изконни тракийски артефакти - тракийски погребения при Дуванли, Дълбоки, Вергинската гробница, но и от новите находки на Китов и Агре, от северното Черноморие чак до Дон и Волга и Мала Азия.

Голословните твърдения на гръкоманите, че прототипът на сребърната торевтика е гръцката керамика, са породени по най-стария и обичаен пиратско-търговски похват ,чрез една английска публикация от края на 18-ти век, целяща да надуе фантастично цената в Англия на откраднатата от пирата сър Уилям Хамилтън гръцка керамика, който демагогски я представил под формата на "бест оф кълекшън". Тази търговско-криминална инсинуация и до днес се представя в научното общество като чиста истина.

Възоснова на добър компаративен (сравнителен) анализ, който днес всеки може да си позволи, на база безбройните находки в Тракия и Скития лесно може да се достигне до този закономерен извод. Повече от ясно е съразмерно формите и количествата на откритите артефакти, откъде е културното влияние. За да се пренебрегне тази истина, се отива до типичните похвати на опит на неосведоменост на обикновения читател като препратки към Македония, която взела ролята на контактна зона - само че каква контактна зона може да бъде о. Самотраки между Македония и Тракия - един Бог знае ????
Опростенческото поведение продължава и по отношение на Лизимаховата държава, която се възприема едва ли не като "елинска" след като е достатъчно етнически разнородна, в подобие на Селевкидската и Птолемейската.

Няма да навлизам в примери, има си ги много.

Семиотиката, като наука обясняваща тракийските символи, също достатъчно се разви. Благодарение на книгите на Маразов имаме ясни индикации на един непрекъсващ континюитет в народно-битовите обичаи и календарно-обредната система по българските земи .





Гласувай:
4



1. germantiger - НЕ СЪМ ОТ КРЪГА ГЛИШЕВ
11.03.2012 18:44
МОЙ КОМЕНТАР ПРЕДИ ПОВЕЧЕ ОТ ПОЛОВИН ГОДИНА (на него не получих аргументиран отговор, освен споменаване на няколко миксирани гърци с тракийски произход сред десетките имена, мисля бяха само 5), друг освен спароток не ми драсна нито дума конкретика.

ТОВА НАДОЛУ Е ЕЛИН (ако ще да ти е омразен, но е непреходен. За днешните гърци ми е през фара (да не ме заподозре глупашки някой, че съм им фен).

Скулптурите на:
Мирон
Фидий
Поликлет
Томотей
Скопас
Праксител
Лизип
Дайнес елинския колонист тук
Екзекий във вазовата живопис

Епоса на:
Омир
Хезиод

Драмите на:
Есхил
Софокъл
Еврипид

Сицилийската драма на:
Епихарм
Софрон

комедията на
Аристофан

...създателя на идилията Теокрит
въобще това Новоатическа комедия и Александрийска поезия с техните творци, също мога да посоча именен показател...

Иначе това
Силох
Симонид
Пиндар
Сократ
Платон
Изократ
Демостен
Аристотел
Диоген

Чудя се обаче да почна ли по именен показалец
НЕ СЕ МАЙТАПЯ НАД 100 ИМЕНА СА...
То само на Сафо знам почти 10 нейни ученички сътворили стихове, не само преспали с нея или около нея!

...

ТОВА ВСИЧКО Е ШИБАН ГРЪК или тези всички са траки?!
Та къде и кой е тракийския отговр на всичко това което се нарича:

- философска мисъл
- социологическа мисъл
- военно-теоретична ако щете
- литература, скулптура

Ако желаете, аз ще постна примерно 100 елински творци и философи, а някой който знае да обясни кои от тях са траки, кои са повлияни от траките и въобще защо тези творци не струват и елинското е боклук... след това аз ще постна още 100.

НЕ СЕ ЗАЯЖДАМ, А КАЗВАМ ЧЕ ЧОВЕК ТРЯБВА ДА УВАЖАВА ЧОВЕШКИЯ ГЕНИЙ И НА ДРУГИ НАРОДИ, дори това да са омразни гърци (макар елини и гърци да не са едно и също). И не аз трябва да се оправдавам или извинявам за коментара си, а кощунството което забелязвам - въобще да се отрича елинската цивилизация, вместо да се разкрива какво в нея вероятно не е нейно, а повлияно от тракийци или дори тракийско в началото си.

...

Левашки като лепнеш ти или някой друг лафа, че гърците крали това или онова свършваш я като кучето на нивата.

ДОРИ ДА БЯХА КРАЛИ НАЧАЛОТО ВЪВ ВСИЧКО, ПОСЛЕ СЪЗДАВАТ ФУНДАМЕНТА НА ЕВРОЦИВИЛИЗАЦИЯТА ЗАЕДНО С КЛАСИЧЕСКИЯ РИМ. На конкретиката от имена, имаш за аргумент лаф кой крал и кой не крал?!
цитирай
2. rizar - ФУНДАМЕНТА
11.03.2012 20:57
Не знам на кого не му е ясно (освен на Кръга Глишев), че епохата на културен синтез, известна още през XIX в. под името "елинизъм", а културата като "елинистическа", е обединила освен върховите постижения на елинската култура, която е откраднала всичко, каквото й се изпречило по пътя й от т.нар. според тези елини "варварски" култури, от които тя е черпила с пълни шепи.

Мисля, че това изречение те ядоса.
Сега елинизъм = това понятие представлява следното не псоред моите, а на няколко кръга учени мнение.
Древните общества , включително и тракийското са специфични общества, които използват графично езика ЕДИНСТВЕНО за религиозни цели .такива са и друидите , египетските жреци , древно германските и скандинавски с техните руни и т.н.
Големия принос на елинистите, е че разчупват статуквото. Макар и при Омир да имаме все още някакво теогонично влияние, за гръцките пайдеисти - хората , които започват да мислят и да го пишат , извън кръга на религията, това е един сериозен акт на секуларизация. Литературата пробива в Елада, защото там устроението на обществото е променено под въздействието на специфичните идеи (пайдейя" , които са достигнали своя най-ярък синтез - синтез събран от тракийския, фригийския, египетския, месопотамския, финикийския и т.н. опит .
Елинизма е синтез.
Така например , през Средновековието се стига отново до монопол на религиозната мисъл. При Ренесанса има една нова РЕ-елинизация на обществото.
за да се стигне днес до това да имаме пълен набор от философски и религиозни общества от времето на Платон и Аристотел.

В случая аз конкретизирах проблема върху образците на битовото изкуство и архитектурата.
Например тракийския майстор изработил 10 -те кариатиди от свещарската гробница е бил почти също толкова добър, колкото Фидий или еди кой си , но неговото име не е запазено.
Това ерго не означава, че траките са добри, а елините лоши. Просто указва и на един трети цивилизационен модел следван от траки, скити и др. за разлика от римляни и елини.
цитирай
3. germantiger - Вече гласувам ЗА постинга.
11.03.2012 23:17
Няма как да не се съглася с теб, че елинизма е синтез, това и аз бих го написал, със сигурност обаче без твоите знания в конкретика, каквито аз в тази тема нямам претенция да имам.

Изречението по-скоро ме раздразни, но смисъла на думите ми си разбрал, както и аз сега на твоите, а и в самия постинг.

За свещарската гробница за жалост не знам, макар добър и недобър в смисъла на способен е трудно да се сравняват, по-скоро техниката им на изпълнение би могла да се сравнява.

Поздравявам те за сериозния ти изказ, явно различен и толерантен за разлика примерно от този на марко магаренцето - натан но не по Лессинг ;) Как не те е налазил още, той милия е абониран за теб. Един наистина знаещ изворите, но простак е "брат" нейтънски.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: rizar
Категория: История
Прочетен: 1078486
Постинги: 163
Коментари: 1630
Гласове: 913
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930