Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
22.09.2007 00:05 - Самотата и смъртта
Автор: juliannikolov Категория: Лични дневници   
Прочетен: 4249 Коментари: 8 Гласове:
0



"Самотата е възможно най-тясното пространство на съществуването ни.Поради това самотата може да бъде употребена като социална клаустрофобия.Отвъд самотата е смъртта. Всъщност и самотата е смърт. Тя има само това предимство пред смъртта, че крие в себе си възможността за връщане към живота. Но, от друга страна, самотата е по-мъчителна от смъртта, защото е онази наша смърт, която можем да наблюдаваме. Самотата е предварителна смърт."
                                                                                                            Велко Вълканов


Тагове:   смъртта,


Гласувай:
0



1. lemonpie - ~
22.09.2007 07:52
Не е точно така. Човекът е самотен, т.е. се затваря в себе си, когато се страхува. Самотата е пренасищане на емоционалните усещания спрямо външния свят. Вид предпазен механизъм срещу техния интензитет. Самотният човек не е опустял и неспособен на чувства. Напротив, той се страхува да покаже емоциите си на външния свят. А страхът е механизмът за естествена защита на човека от смъртта, т.е. е част от инстинкта за самосъхранение. Не можеш да наблюдаваш смъртта си. Обикновено смъртта те наблюдава.

Поздрави,
цитирай
2. juliannikolov - Впечатлен съм от коментара,
22.09.2007 11:44
но имам известни възражения.
Човекът е социално животно, самотен той не може да води пълноценен живот. Затова съм съгласен, че самотата е състояние близко до смъртта. Самотният сякаш не живее, а наблюдава живота отблизо.
Понякога причина за усамотението му е страх и пресищане от емоционални усещания, но друг път е поради невъзможността да намери своето място (среда) в обществото или сродна душа, с която да върви по пътя си.
При всички случаи самотата е следствие на дълбока вътрешна криза.
Разбира се, че самотният човек не е опустял - нерядко чувствата му са много по-интензивни от тези на другите, самотата води до самовглъбяване и изостряне на сетивата.
цитирай
3. lemonpie - ~
22.09.2007 11:49
Много е дълбока темата. Ще я разгледам някой път при мен.
Само отбелязвам противоречието между:
"Самотният сякаш не живее, а наблюдава живота отблизо" и "чувствата му са много по-интензивни от тези на другите".

Сетих се за друга трактовка - човекът е сам(отен) единствено в смъртта си, т.е. няма как да имаш компания там.

Пак поздрави,
цитирай
4. juliannikolov - Не виждам противоречия,
22.09.2007 12:28
не е достатъчно само да чувстваш, колкото и интензивни да са чувствата ти. Животът е преди всичко движение, действие, активност.
Самотният е статист на житейската сцена.

Поздрави!
цитирай
5. georgiev - Лично аз се чувствам добре, когато ...
22.09.2007 19:39
Лично аз се чувствам добре, когато понякога съм абсолютно сам. В този смисъл самотата в определени граници е нещо положително. По този начин мога да си почина напълно. Но не трябва да се преминава границата.
цитирай
6. viovioi - *
24.09.2007 11:02
За мен самотата е един измислен свят, който сами избираме и предпочитаме пред реалността. Това най-често се случва, когато изискванията и очакванията ни са по-големи от това което в същност получаваме в реалния. И тогава остават мечтите и фантазиите. В този случаи самотата ни погубва. В друг е бягство от посредственноста и безсмислието. В трети е болестно състояние(знаем, аутизма е това). Ето и интернет е самота, която в този момент предпочитам. Защото с вас си говоря за неща за които с моята ограничена колежка не мога.В нейната глава е само свекърва, лош мъж, дрехи и храна за деца и манджи. И аз съм ето тук някъде, къде ли?
цитирай
7. felixkotkov - Самотата е различна от самотността.
24.09.2007 13:04
По темата любимият ми тескт е началото на "Бариерата" на Вежинов. ПОствам го:))
И все по-често нощем започва да ме застига самотата, това най-чуждо и най-непонятно за мен чувство в досегашния ми живот. Появява се обикновено около полунощ, когато застиват всички живи и мъртви шумове освен постоянното пукане на панелите като кости на изстиващ мъртвец. Винаги в такива мигове ме обхваща нелепото чувство за някакво едва доловимо дихание на хищно животно, но толкова близко и плътно, сякаш съм в огромната му уста. Ставам и започвам да се разхождам нервно из грамадния хол, който всъщност е моето работно помещение. Няма спасение. Усещането за самотата не е гъсто и лепкаво, то е остро и бляскаво като връх нз кама. Застига ме съвсем ненадейно, мъчи се да ме притисне в ъгъла, край глупавата зеленясала амфора или край фикуса, натикан там от моята чистачка. Едва намирам сили да се изплъзна и да изскоча през вратата, без да изгася зад себе си нито една светлина. Качвам се в асансьора, смъквам се със затаен дъх от четиринайсетия етаж в партера. Знам много добре, че в такава нощ бих загинал, докато ме намерят, ако тая скърцаща катафалка внезапно спре.
цитирай
8. juliannikolov - ***
26.09.2007 15:48
georgiev,
Говориш за усамотение, аз също всеки ден имам нужда поне за половин час да остана насаме със себе си. Но в случая става дума за самотност. Уточнението на felixkotkov е много на място.:)

viovioi,
Съгласен съм с голяма част от коментара ти, но не съм съгласен, че "интернет е самота" - напротив, това е средство за общуване, чрез него се разменят интересни мисли и идеи, а понякога е и мост към реални контакти.
Смятам, че самотата сама по себе си е пробем, а не бягство от проблемите и безсилието. Самотността говори за безсилие. Това е бедствие, което не са успяли да превъзмогнат дори някои от най-мъдрите хора живяли на тази земя - Леопарди, Шопенхауер, Ницше...

felixkotkov,
Текстът наистина е впечатляваш, реалистичен, има много мрачен драматизъм в него.
В такива моменти човек иска да избяга, да се пренесе в друга реалност, но осъзнава, че бягството е невъзможно, а нервните движения сякаш са огледало на неговата душа...



цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: juliannikolov
Категория: Изкуство
Прочетен: 872792
Постинги: 108
Коментари: 478
Гласове: 11915
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930